Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


maandag 27 januari 2014

De taal van de kunsten

Wat is muzische vorming eigenlijk? 
In het boek 'Zeppelin' van Koen Crul las ik een mooie omschrijving van wat muzische vorming is.
Hij geeft aan dat muzische vorming bestaat uit twee componenten: expressie en kunst. Beide componenten gaan hand in hand.

Ik citeer hieronder een interessant stuk:
"Muzische vorming is een vorm van kunsteducatie, het leren met, door en over de kunsten. ... Muzische vorming kiest resoluut voor de persoonsvormende aanpak. We willen geen kunstenaars vormen, geen acteurs, geen dansers en dichters, specialisten die alles weten over kunstgeschiedenis, maar mensen die weten wat ze willen en voelen, die bewust in het leven staan, die zich in de verschillende domeinen kunnen uitdrukken. Muzische vorming heeft ook als doel om de leerlingen wegwijs te maken in de boeiende wereld van de kunsten. Zo leren ze hoe kunstenaars zich uitdrukken, welke technieken je kunt gebruiken, wat je kunt uitdrukken met de bouwstenen lijn, vorm, rol...  Muzische vorming is geen amusement en ook niet vrijblijvend gezellig bezig zijn. Er valt iets te leren, ook al gaat het over een ander soort leren dan in de meer cognitief gerichte leergebieden. We willen dat de leerlingen breed georiënteerd worden op de wereld van kunst en cultuur"
Uit Zeppelin, Koen Crul, p. 30
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen