Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


maandag 4 februari 2013

Nut van een leerlijn

Tijdens mijn onderzoek vroeg ik mij af wat het nut is van een leerlijn. Maken we een document om in orde te zijn voor inspectie of doen we daar iets mee? Wat zijn de voor –en nadelen?
+             Het is een hulpmiddel bij het uitzetten en bewaken van de horizontale en verticale samenhang van muzische vorming.
+             We zijn niet meer zomaar in het wilde weg bezig. Er is een duidelijk doel.
+             Het belang van muzische wordt door een leerlijn onderstreept.
+             Door het oplijsten zie je waar er hiaten zijn.
-          Het is heel veel werk. We zijn bezig met doelen en papierwerk. Kunnen we onze tijd niet beter steken in de leerlingen zelf?
-          Hoe amuzisch kan het zijn: oplijsten van doelen!
-          Moet je dan elk jaar dezelfde activiteiten geven? Wat met de leefwereld van de kinderen die je dat jaar hebt? Wat met de link naar de actualiteit? En als je graag zelf iets nieuws wilt uitproberen?
-          Die doelenlijst blijft lang.
-          Iemand moet die hiaten opsporen en er iets mee doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten