Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


maandag 7 januari 2013

20. Overal mogelijkheden tot muzische vormgeving ontdekken en toepassen

Het 20ste algemeen doel van muzische vorming is overal mogelijkheden tot muzische vorming ontdekken en toepassen.
Overal mogelijkheden tot muzische vorming...

Overal patronen...

In de beeldopvoeding komen patronen ook aan bod. Dit vind ik een hele leuke activiteit om daarrond te werken. (bron: gemeentelijke basisschool Hove: http://www.rodenbachschool.be/hove/ )
De leerlingen zoeken patronen in hun dagelijks leven en brengen afbeeldingen en voorwerpen mee naar school:
- patronen uit de natuur (lanen met bomen, pels van een tijger, ...)
- patronen uit het straatbeeld (bakstenen, verlichtingspalen, ...)
- steeds herhalende patronen (behangpapier, tegels, ...)
- patronen in structuur en textuur van materialen (structuur van leder, hout, stoffen, ...)
Dus eerst verzamelen en beschouwen!

Als eigenlijke opdracht ontwerpen de leerlingen zelf een patroon. Ze kiezen materialen, maken keuzes rond vorm, kleur, grootte en schikking.
Uiteindelijk wordt het patroon vastgelegd door een foto te nemen vanuit helikopterperspectief.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten