Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


zondag 16 december 2012

Pimp de Sint!

Pimpen van auto's, meubelen, kledij,... het is een woord dat nog niet zo lang in onze taal bestaat. Ik vond op een website (http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/pimpen )  deze beschrijving van het woord:


Wat betekent pimpen?

Pimpen of oppimpen betekent 'optuigen, opleuken, versieren, vaak op een opzichtige manier'.
Pimpen is afgeleid van het Engelse werkwoord to pimp, dat sinds enkele jaren ook de betekenis 'verfraaien' heeft. Zowel voorwerpen als mensen kunnen 'gepimpt' worden. Over het algemeen is het resultaat erg kitscherig.
Het woord is in Nederland geïntroduceerd met het tv-programma 'Pimp My Ride', dat vanaf maart 2004 op MTV werd uitgezonden. In dit programma werd telkens een auto 'gepimpt': opgeknapt en verfraaid met toeters en bellen. In 2005 werd het woord steeds populairder. De Postbank had een actie 'pimp my pinpas', waarbij mensen hun eigen pinpas konden vormgeven. En Paul de Leeuw liet in uitzendingen van 'Mooi Weer de Leeuw' telkens iets pimpen, van konijnenhokken tot brillen.
In 2006 is pimpen voor het eerst in naslagwerken te vinden, bijvoorbeeld in het Witte Boekje en het 'Jaarboek taal 2007' van Van Dale.


Op de blog 'Tekenen en zo' vond ik de leuke opdracht om de Sint op te pimpen. Een activiteit die zeker in de smaak viel. 



 Sinterklaas heeft er zo genoeg van om steeds die rode tabberd te dragen, altijd diezelfde ouderwetse en saaie mijter, eeuwig die zwarte veterschoenen en nooit eens een lekkere strik in zijn baard. 
Tijd voor een pimpbeurt! En natuurlijk mogen de moderne snufjes niet ontbreken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten