Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


woensdag 28 september 2011

Op bezoek in De Harp

Vorige week vrijdag werd ik heel hartelijk ontvangen in de Freinetschool De Harp in Gent. Ik wou wel eens zo'n 'vrije tekstenboek' zien en wat foto's van maken.
Ik heb enkele schetsboeken mogen inkijken.
't Is echt prachtig om te zien hoe zo'n boek kan groeien.
Ik heb heel wat bruikbare achtergrondinformatie kunnen lenen van de school.




Wat en hoe?

- De leerling is eigen auteur en illustrator. De leerling beslist zelf waarover hij schrijft. De teksten gaan vaak over eigen ervaringen, gedachten en gevoelens en zijn grepen uit het leven van kinderen.

- Kleuters maken een tekening of werkje in hun schrift en vertellen erover aan de leerkracht. De leerkracht schrijft op wat de kleuter vertelt.

- Wanneer de kinderen zelf kunnen schrijven, maken ze eerst een kladwerk. Dit werk wordt besproken met de leerkracht (spelling, taalgebruik, ...) Soms vertrekt het kind vanuit een tekening, soms schrijven ze eerst een verhaal en maken dan een illustratie erbij.

- Er worden verschillende technieken aangeboden. Zo wordt het boek interessant. Tijdens het bezoek maakte de directeur me erop attent dat de kleuters zoveel verschillende technieken gebruiken en dat dit naar het einde van het lager onderwijs wat verwaarloosd wordt. Het is goed om er op toe te zien dat ook in het vijfde en zesde leerjaar niet enkel met stift en kleurpotlood wordt gewerkt, maar dat er ook andere technieken worden aangeboden.

- De teksten worden gebruikt om aan taal te doen (bvb nastempelen van een woord,omcirkelen van een woordje, ...)

- De teksten worden voorgelezen in de klas en er wordt een appreciatie op gekleefd.

- Ouders appreciëren deze mooie herinnering enorm.

- Je leert het kind heel goed kennen en het boek toont in al die jaren de evolutie in taal, tekenen, gedachten, ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten