Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


zondag 18 september 2011

Landart voor natuurbehoud!

Onze school wordt uitgedaagd door 11.11.11 om te werken rond de klimaatverandering.Met de school worden we op een interactieve manier betrokken bij de campagne. Er is een luisterspel "Hupsala Princess" (uitgewerkt door Djapo) beschikbaar met educatieve pakketten erbij. Op deze manier maken de kinderen kennis met de wereldwijde klimaatverandering.
Vanaf het schooljaar 2011-2012 kiezen we voor een nieuwe aanpak. Een gloednieuw concept werd uitgewerkt door Djapo vzw, waarbij de hele school op een interactieve manier betrokken wordt bij de campagne.Daarna zullen een aantal klassen muzisch werken om zo mee actie te ondernemen tegen klimaatverandering. (meer info zie: website 11 11 11 )

Nu ben ik natuurlijk op zoek naar toffe ideetjes om muzisch rond het klimaat te werken. Al surfend kwam ik deze twee kunstenaars tegen. De moeite om eens uit te proberen in de klas.


Concentratie, vastberadenheid en discipline, daar komt het op aan bij "rotsbalanceren", de favoriete kunstbeoefening van twee Filipijnse natuurliefhebbers. Leandro en Ildefonso beschouwen het als een pleidooi voor natuurbehoud om het onbuigzame materiaal in een onverwacht onderling evenwicht te brengen. "Je vindt het middelpunt van de zwaartekracht van elke steen door ze opeen te stapelen. Je voelt dat er een punt komt waarop het gewaggel stopt, waarop de steen blijft staan," zegt Leandro. Uit de ravage die een dodelijke tyfoon in 2009 in hun dorp achterliet, wisten ze moed en inspiratie te putten voor deze nieuwe kunstvorm. (ruwe beelden van Reuters - 08/09/11)




Land art is een stroming in de beeldende kunst ontstaan in de jaren 60 van de 20e eeuw, waarbij kunstenaars ingrijpende, kunstzinnig bedoelde, ingrepen aanbrengen in een landschap door het graven van grachten en kuilen, het aanleggen van ophopingen op akkers en weiden en het geordend storten van keien op een wateroppervlak. Men wil daarbij de menselijke aanwezigheid duidelijk uitdrukken en stellen dat de mens door de omgevingsverandering de natuur in bezit neemt. Een in het Nederlands ook wel gebruikte benaming is landschapskunst.

Een minder gebruikelijke benaming voor deze kunstrichting is earth art. Land art kan gezien worden als een bijzondere vorm van ecological art of environmental art, waarbij de hele natuur in de kunst opgenomen wordt. De benaming "land art" is afkomstig van een Duitse televisiefilm uit 1969 waarvoor de opnamen in Californië en Nederland plaatsvonden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten