Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


dinsdag 12 april 2011

Leren kijken!

Leren kijken? Waar is dat nu voor nodig, je hebt je ogen toch?


Onze hedendaagse maatschappij wordt vaak beschreven als een beeldcultuur. We krijgen heel veel informatie via beelden en foto's. Kijk maar eens om je heen, overal zie je affiches, afbeeldingen, plaatjes. Het is dan ook raar dat we op school wel leren lezen, schrijven en rekenen, maar niet leren kijken. Veel dingen 'zien' we pas op een tweede moment of helemaal niet. Je 'ziet' het dan door de uitleg die je er bij krijgt.


Bij kunstwerken staat de kunstenaar er niet naast om je te vertellen waar je naar moet kijken, je moet het zelf doen. Een echte uitdaging! Toch is kijken naar kunst niet moeilijk, als je maar eenmaal weet hoe je dat kan doen. 
bron: pienternet (zie ook de nieuwsbrief met interessante tips voor kunstbeschouwing!)

Veel dingen 'zien' we ook pas nadat er ons iemand heeft attent op gemaakt. Marianne had het in de laatste sessie beeld over schaduwen. Doordat de zon dit weekend ook van de partij was, vielen de schaduwen mij voortdurend op:
Een boottochtje op de Leie in Gent. Ik zie dingen die ik anders niet zag.


Spiegelbeelden in het water: het fascineerde mij al altijd!



Spelen met schaduwen in het water. Een leuk spel!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten