Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


vrijdag 29 april 2011

Experimenteren!

Muzische vorming is een zoektocht... 
Een zoektocht naar zichzelf in deze wereld.
De sessies beeldopvoeding, het leerplan, het rapport Bamford, het project Arman... Al deze zaken hebben mij doen nadenken over mijn lessen beeldopvoeding. Het heeft mij over de streep getrokken om nog meer vanuit de kinderen te werken en het proces te laten primeren op het product. Ik experimenteer om de kinderen meer te laten experimenteren. Het project Arman is daar ideaal voor. Ik geef muzische vorming in het vijfde en in het tweede leerjaar. In allebei de klassen probeer ik een les op te zetten vanuit de kinderen. We hebben grondig het beeldmateriaal van Arman beschouwd.
Gisteren hebben we in het tweede leerjaar gebrainstormd. Ons vertrekpunt: een kinderfietsje dat we voor de paasvakantie in een container gevonden hebben. Amai, ik stond versteld wat er uit de kinderen zelf kan komen. Ze hebben superveel bruikbare ideeën. Zo willen ze een kunstwerk maken à l'Armans sandwich-combo met een boodschap. Het fietsje willen ze tussen een doorgesneden verkeersbord (zelf te maken) plaatsen. Aan het fietsje willen ze een oude boekentas bevestigen met daarin allemaal gedichtjes en tekstjes voor Quinten. Quinten is er niet meer. Precies twee jaar geleden is er een tragisch ongeluk gebeurd en Quinten is overleden. We denken heel vaak aan hem. De kinderen vergeten hem niet en willen voor hem een kunstwerk maken om 'verkeersveiligheid' in de belangstelling te plaatsen. Ik was echt ontroerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten