Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


maandag 11 april 2011

Al spelend een greep op het leven krijgen.

Een eigen bloemenwinkel aan het strand... 
een spel voor mijn kinderen en ook een beetje voor mij. 
't Was zo ontroerend om te zien hoe kinderen op hun eigen manier het werkelijke leven onderzoeken.

Spelen is meer dan 'spelletjes spelen'. Het is heel wat rijker. Spelen is de wereld muzisch benaderen!

Al spelend ontdekken ze hun identiteit en hun gevoelens, ontwikkelen ze hun expressievaardigheid en creativiteit in denken en handelen. Kortom, hun spelen draagt bij tot de ontwikkeling van hun persoonlijkheid. Dit maakt dramatisch spel voor kleuters en voor leerlingen van de lagere school zo essentieel. We doen het veel te weinig.

Niet alleen leren ze door te spelen, maar het is o zo leuk om een eigen wereld te kunnen (her)scheppen. Of om te kijken hoe die dat doet en erin mee te gaan.
bron: leerplan 'dramatisch spel', VVKBaO

Geen opmerkingen:

Een reactie posten