Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


donderdag 10 maart 2011

muzische organisatie (deel 3/3)

Vervolg opdracht muzische organisatie
Onze laatste halte was het Mu.ZEE, het kunstmuseum aan zee. Er is wat verwarring tussen het Mu-zee-um, de vzw en Mu.ZEE, het museum voor moderne kunst. Vroeger was dit het PMMK (website http://www.pmmk.be/ )

Het museumgebouw in de Romestraat was oorspronkelijk een grootwarenhuis, ontworpen door de architect Gaston Eysselinck .
Het beschikt over een van de grootste verzamelingen moderne Belgische kunst. De permanente collectie bestaat o.m. uit werken van James Ensor, Leon Spilliaert, Jaques Verduyn, Roger Raveel, ...  Naast de permanente aanwezigheid van de grote kunstenaars zijn er ook tijdelijke tentoonstellingen. Meer informatie ook op wikipedia

James Ensor
Constant Permeke

De ambassadeurs van het museum zijn natuurlijk James Ensor en Constant Permeke. Met het Ensorhuis in de Vlaanderenstraat te Oostende en het Permekemuseum te Jabbeke heeft het Mu.ZEE nog twee belangrijke satellieten. Op beide locaties staan het leven en het werk van de kunstenaar centraal. Deze unieke plekken zijn de moeite waard om ze te ontdekken. Ik heb ze heel lang geleden bezocht in schoolverband, maar ik ben van plan om ze nog eens te herontdekken, samen met mijn kinderen.


Het museum beschikt over een team aan gidsen en een jeugdatelier. Met de bibliotheek en het Ensor Onderzoekscentrum op de derde verdieping bieden ze extra informatie aan jong en oud over moderne en hedendaagse kunst. Het jeugdatelier is voor kinderen tussen de 6 en 12 jaar. Na het beschouwen in het museum gaan ze zelf aan de slag in het atelier. Je kan ook zo'n workshop aanvragen met de klas. Er is ook een educatieve map met werkblaadjes voor de jongeren, maar persoonlijk zou ik dit niet gebruiken: te veel tekst en helemaal niet uitdagend. Als ik met de klas het museum zou bezoeken, dan zou ik eerst en vooral ze vooraf al in de klas geprikkeld hebben met leuke opdrachten en beschouwingsmethodieken. In het museum zelf is er nood aan een interactieve methodiek. Je kan een gids aanvragen, maar dat zou ik niet doen, want ik vrees dat het te veel luisteren is en te weinig zelf op onderzoek uitgaan. Ik zou zelf iets uitdenken met leuke methodieken aan de hand van het bezoekboek (van Tomas Creyfs), een boekje met opdrachten die je in elk museum kan gebruiken.
Het jeugdatelier van het museum
'Geraamten vechten voor een pekelharing' van James Ensor
'De bedelaar' van Permeke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten