Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


woensdag 9 maart 2011

muzische organisatie (deel 1/3)

Opdracht: bezoek een muzische organisatie met een open houding, maar ook met een kritische geest. Onderzoek wat je er als muzocoach zelf kan uithalen om de school muzisch te ondersteunen. Schrijf een verslag op je blog.
We kregen per mail een hele lijst met interessante organisaties waaruit we konden kiezen, maar toch hebben Karolien, Sylvie en ik voor drie andere organisaties gekozen die dichter bij huis liggen. Het Broelmuseum (Kortrijk), Mu.ZEE en Mu.zee.um (Oostende) ligt niet zo ver van onze scholen zodat we er nadien ook echt beroep op kunnen doen.
Onze eerste halte was Kortrijk. We hadden een afspraak met Lucrèce van het Broelmuseum. Deze sympathieke dame maakte ons wegwijs in het aanbod voor scholen. We kregen heel wat brochures mee en daarna volgden we een deeltje van een workshop voor het eerste leerjaar mee.
Het Broelmuseum
website Broelmuseum  
Het Broelmuseum binnenstappen, is thuiskomen in een charmante herenwoning. Een heel mooi gebouw. Je maakt er kennis met beeldende kunst uit de regio Kortrijk van de 16de eeuw tot vandaag. Vooral kunstenaars die een band met Kortrijk hebben zijn er te zien (Roeland Savery, Karel van Mander, Louis Robbe, ...) In tijdelijke tentoonstellingen gaat de historische collectie de confrontatie aan met het werk van hedendaagse kunstenaars.

Wij hebben geen hedendaagse werken gezien. Persoonlijk spreekt het museum mij niet aan. Ik hou niet van deze stijl van schilderijen. Niettemin vind ik het wel belangrijk dat kinderen daarmee in contact komen. Jonge kinderen zal je daar kunnen voor motiveren. Ik denk dat het moeilijker is voor kinderen vanaf de derde graad en secundair onderwijs. 

Op weg naar onze volgende uitstap dachten we na waar we in Kortrijk hedendaagse of moderne kunst zouden vinden. We konden niet onmiddellijk op iets komen. Maar al snuffelend in het cultuur programma 2010-2011 vond ik thuis nog heel wat interessante activiteiten voor kinderen. Kortrijk heeft zeker wat te bieden (zowel naar cultuur, theater, muzische vorming en erfgoededucatie) en dat wist ik niet. Ik ben zeker van plan om op heel korte termijn iets uit te proberen: achter de schermen van de Kortrijkse schouwburg, de theaterkoffer of het theaterspel 'Het paleis'

Je kan een museumbezoek combineren met een film uit het aanbod van het Kunstencentrum Buda. Er is ook een Holder-de-Boldertocht waarbij je in ridderkledij op een speelse manier de stad ontdekt. "Kortrijk 1302" heeft ook toffe educatief aanbod. Vorig jaar 'durfde ik  mee naar 1302' met het vierde leerjaar. Een hele leuke en leerrijke ervaring: kortrijk 1302




Educatieve uitstappen met de klas:
1ste graad lager onderwijs: Spelen rond kunst
Een speelse rondleiding rond gevoel en emotie in woord en beeld. Met leuke methodiekjes observeren de kinderen de schilderijen. Ze leren verwoorden wat ze zien: elementen van het schilderij, gevoelens van de kunstenaar en hun eigen gevoelens. We hebben er een stukje van kunnen  meepikken en het zag er wel leuk uit. De kinderen waren heel betrokken doordat ze elk een taakje kregen. Ik vond dit een hele goede gids die de kinderen echt kon warm maken voor dit museumbezoek.




2de graad lager onderwijs: In alle hoeken en kanten
De leerlingen moeten zelfstandig het museum ontdekken aan de hand van een museumboekje. Het accent van deze rondleiding ligt op het aanleren van een actieve kijkhouding. De kunstvoorwerpen worden dan ook van alle kanten bekeken. Het werkboekje is aantrekkelijk en toegankelijk voor de kinderen, hoewel de opdrachtjes soms wel uitdagender zouden kunnen zijn. De opdrachten zijn weinig origineel en de eigen muzische inbreng is beperkt.


3de graad lager onderwijs: Kijk-en zoektocht.

Tijdens dit bezoek ontdek je hoe maatschappelijke evoluties hun weerslag vinden in kunststromingen: mode, smaak, sociale ontwikkelingen. Het werkboekje dat bij deze kijk -en zoektocht hoort, benadert de kunst van uit dit standpunt. De leerlingen worden ook nog begeleid met een gids. Als de gids de rondleiding speels aanpakt, lijkt me dat wel interessant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten