Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


vrijdag 25 maart 2011

'Baal' in Kortrijk

Gisteren was er een voorstelling van het eerste werk van Bertol Brecht in theater Antigone in Kortrijk.
'Baal' was een unieke ervaring door de heel goede acteurs, de live-video-projecties op witte houten lamellen, het spelen met de camera's. Ik heb alvast enkele ideetjes kunnen opdoen voor mijn opdracht drama.

Voor de voorstelling was er een woordje uitleg:
Baal:
'Baal' was  het eerste werk was van Bertol Brecht dat hij heeft geschreven toen hij nog net geen 20 was. Bertol Brecht heeft het stuk 5 keer herschreven, telkens aangepast aan de tijd waarin hij toen leefde. Nu kregen we de eerste versie te zien.
Baal is iemand die van het leven baalt, een relschopper. Hij strijdt voor zijn vrijheid en gelooft dat hij de wereld kan veranderen.
Bertol Brecht was een groot toneelschrijver met een even groot ego. Hij gelooft in het communisme van de DDR en wordt in WOII slachtoffer van de boekenverbranding. Hij schreef theater om er zijn poëzie en liedjes in kwijt te kunnen.
Het episch theater gebruikt het vervreemdingseffect. De acteurs stappen vaak uit hun rol en spreken tegen het publiek. In deze voorstelling is dit effect niet zo uitgesproken, want het is het eerste stuk van Brecht.
Er wordt van de kijker verwacht van na te denken, een kant te kiezen. Het episch theater is niet vrijblijvende ontspanning.


Je ziet op de affiche een figuur met vogelkooi. De vogel is uitgebroken. Baal slaat met zijn vuist in eigen gezicht.


Wanneer je binnen komt in Theater Antigone voel je onmiddellijk sfeer. Geen klassieke theaterzaal, maar een oud industrieel pand dat dateert uit de 19de eeuw werd in 2001 gekocht en beetje bij beetje omgebouwd tot een karaktervolle ruimte. 

Theater Antigone is een theaterproductiehuis uit Kortrijk, waar je terecht kan voor zowel klassiek repertoiretheater als volledig nieuwe creaties waarbij zowel tekst, voorstelling en decor binnen het huis zelf gemaakt worden. Daarnaast beschikt Theater Antigone ook nog over een sterke sociaal-artistieke werking en een jongerenwerking.


David Bowie heeft een vijftal liedjes van Bertol Brecht gezongen en is ook in de huid van Baal gekropen. Hier zie je een fragment.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten