Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


zaterdag 22 januari 2011

Van het korenveld tot een muzomap!

In de sessie evalueren van december werden we geconfronteerd met onze manier van evalueren. De docente heeft ons dit op een interessante manier in verschillende stappen doen inzien.


1. Per twee een kleur geven op een stuk krantenpapier (hier: warme kleur)






2. Beschouwen van het werk 'Korenveld met kraaien' van Vincent van Gogh.
3. De verschillende vormen die te zien zijn in het schilderij scheuren we uit. We houden rekening met vorm en kleur, niet met de grootte en verhoudingen.
4. Met deze vormen maken we een nieuwe compositie.



5. Geef het schilderij een naam en stel het op een originele manier voor.

Daarna evalueerden we elkaar en we stelden vast dat we dit wel op een heel oppervlakkige manier deden. Daarna haalde Ines haar materiaal uit om te evalueren en een nieuwe wereld ging voor ons open. Wat een gamma heeft ze al opgebouwd!
Het gaf me heel wat ideeën om daar mee verder te werken op school.
In het vijfde leerjaar werk ik met een muzomap, zo'n tekenmap met linten aan om de werken in te verzamelen. De map was al gemaakt, maar ik was al een tijdje op zoek naar een manier om de map te decoreren. Ik heb me laten inspireren door de manier van werken met het korenveld. De leerlingen konden kiezen tussen 5 schilderijen. Ze scheurden/knipten de vormen uit gekleurd papier en kleefden hun nieuwe compositie op met behangerslijm.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten