Welkom

Welkom op mijn muze-blog naar aanleiding van de opleiding tot muzocoach. Daar ben ik gebeten door het muzovirus. Pas maar op... het is besmettelijk.

Ik ben Els, leerkracht in het lager onderwijs. Neem gerust een kijkje in de spiegel van mijn muzische wereld. Ontdek wat mijn erfgoed is, wat mij inspireert, ontroert, blij maakt, ... Snuister eens rond in mijn 'school met talent'! Hier vind je hoe we in onze school muzisch werken.


donderdag 6 januari 2011

Episch theater

Opdracht drama: zoek een scenario van een kindertoneel. Toets dit aan de methode die Bertol Brecht hanteerde. Herwerk, buig om en implementeer de hulpmiddelen van het episch theater.

Bertol Brecht wilde zijn publiek doen nadenken over maatschappelijke thema's. Daarbij gebruikte hij verschillende hulpmiddelen zoals bvb maskers, een verteller, inleidende teksten, liederen en filmfragmenten, ... De toneelspelers identificeerden zich nooit echt met hun rol. Er was een vervreemdingseffect, vandaar dat de verhalen zich vaak afspeelden in een ver land of in het verleden.

En nu is het aan mij. Ik ben al de hele dag volop aan het brainstormen. Wat ga ik doen? Welk thema ga ik nemen?Er zijn momenteel verschillende thema's waaraan ik denk. Kiezen wordt (zoals gewoonlijk bij mij) weer moeilijk.
Ik denk terug aan mijn thesis uit het regentaat. Daar heb ik het verhaal 'Donkerlokje en het land van licht' van Herman van Veen herwerkt in een visueel project voor het zomerkamp van de KSA met bijhorende activiteiten. Werk ik daar eens op door? Maar dit is eigenlijk een soort sprookje. Waarover kan ik het publiek dan doen nadenken?
Of doe ik iets rond het project Intepedinte dat driejaarlijks doorgaat op onze school. Dan kom ik bij het thema milieu, klimaat, de opwarming van de aarde. Een thema die mij enorm aanspreekt.
Het thema 'pesten' is altijd actueel en er is heel veel mee te doen.
Ik denk ook aan het thema van de jeugdboekenweek 2011: "geheimen"
Eens snuisteren in de bib en mijn licht opsteken op school is nu aan de orde.
Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten